THE COUNCIL OF COMMUNICATION: THE “VOICE” OF THE ENTREPRENEURS IN MEXICAN DEMOCRACY
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v7i14.101Keywords:
Entrepreneurs, media, democracyAbstract
The Council of Communication (CC) is a business organization created in 1959, dedicated to the generation of publicity campaigns whose purpose is to spread entrepreneurial thinking. From a particular context, the alternation of presidential power in 2000, restructuring and launching a series of campaigns in order to influence in the behavior of Mexicans citizens. This article analyzes the campaigns of the CC from its restructuring. It examines in detail its content and the circumstances in which they were generated, with the purpose of showing the important role taken by entrepreneurs in the country’s democracy, taking into account the special relationship they had with the government of President Vicente Fox.
Downloads
References
ALBA VEGA, C. (2006), “Los empresarios y la democracia en México”, en Foro Internacional, vol. 46, núm. 1, enero-marzo, México: El Colegio de México (COLMEX), pp. 122-149.
__________ (1996), “Los empresarios y el Estado durante el salinismo”, en Foro Internacional, vol. 36, núms. 1-2, enero-junio, México: COLMEX, pp. 31-79.
AZIZ NASSIF, A. (2007), “El retorno del conflicto. Elecciones y polarización política en México”, en Desacatos. Revista de Antropología Social, núm. 24, mayo-agosto, México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS), pp. 13-54.
BASÁÑEZ, M. (1990), La lucha por la hegemonía en México 1968-1990, 8a. ed., México: Siglo XXI.
CADENA-ROA, J. y LÓPEZ LEYVA, M. A. (en prensa), “La consolidación de la democracia en México: avances y desafíos (2000-2006)”, en Estudios Sociológicos, México: COLMEX.
CENTRO DE ESTUDIOS ECONÓMICOS DEL SECTOR PRIVADO (CEESP) (2005), “Encuesta sobre gobernabilidad y desarrollo empresarial 2005”. Artículo en línea disponible en www.cce.org.mx/ceesp, junio de 2008.
CONSEJO DE LA COMUNICACIÓN (CC), (2007), Tips para realizar una Noche Familiar, folleto, México: CC.
CC (2007a), Informe de Actividades (2004-2006), documento impreso, México: CC.
__________, (2006a), ¿Tienes el nombre de tu candidato? Infórmate, piensa y vota, folleto, México: CC.
__________, (2006b), El poder de la Familia, folleto, México: CC.
__________, (2006c), La honestidad y el mexicano, documento impreso, México: CC.
__________, (2005), El poder de la Familia, folleto, México: CC.
__________, (2005a), Informe de Actividades (2002-2004), documento impreso, México: CC.
__________, (2001), El mejor recurso humano para formar buenos mexicanos eres tú, folleto, México: CC.
_________, (2001a), Estatutos del Consejo de la Comunicación. Documento disponible en línea: http://www.cc.org.mx/estatutos.pdf, febrero de 2006.
_________, (s/f), Taller Códigos de conducta, ética y valores, México: CC. Documento disponible en línea: http://www.cc.org.mx/ talleresdeconducta.pdf, diciembre de 2007.
CORDERO, S. y TIRADO, R. (1984), “El proyecto empresarial: Alternativa de proyecto nacional” en Clases dominantes y Estado en México. México: Instituto de Investigaciones Sociales-UNAM.
FERNÁNDEZ-VEGA, C. (2006), “México SA: La larga mano de la Iglesia católica”, en La Jornada, 25 de julio, México: Desarrollo de Medios (DEMOS), S. A. de C. V., p. 8.
FLORES ANDRADE, A. (2003), “Los empresarios y la transición mexicana, los casos de México y España”, en Revista Mexicana de Sociología, año 65, núm.3, julio-septiembre, México: IIS-UNAM, pp. 497- 522.
GARCÍA, E. (2005), “Medios de por medio”, en El Universal, 9 de agosto, México: El Universal S. A. de C. V., p. 5.
GUTIÉRREZ VIDRIO, S. (2006), “La construcción de la imagen de López Obrador en los spots de sus adversarios”. Artículo en línea disponible en www.culturayrs.org.mx/revista/num2/ Gvidrio.htm, febrero de 2007.
LABASTIDA, J. (comp.) (1986), Grupos económicos y organizaciones empresariales en México, México: Alianza-UNAM.
LABASTIDA MARTÍN DEL CAMPO, J. y LÓPEZ LEYVA, M. A. (2004), “México: una transición prolongada”, en Revista Mexicana de Sociología, año 66, núm. 4, octubre-diciembre, México: IIS-UNAM, pp. 749- 806.
LAJOUS, A. (2007), Confrontación de agravios. La postelección de 2006, México: Océano.
__________, (2006), AMLO: entre la atracción y el temor. Una crónica del 2003 al 2005, México: Océano.
LUNA, M. (1992), Los empresarios y el cambio político, México: Era.
__________, y Tirado R. (1984), “Los empresarios y el gobierno: modalidades y perspectivas en relación de los años ochentas”, en Revista Mexicana de Sociología, año XLVI, núm.2, abril-junio,
México: IIS-UNAM, pp.16-46. MEYER, L. (2006), “Los auténticos peligros para México”, en Reforma, agosto 31. Artículo en línea disponible en www.comarca1234.wordpress.com, 10 de septiembre de 2006.
MONTESINOS, R. (2007), El discurso político de las organizaciones empresariales, México: Universidad Autónoma Metropolitana (UAM)-Iztapalapa.
MORLINO, L. (1986), “Consolidación democrática. Definición, modelos, hipótesis”, en Revista Española de Investigaciones Sociológicas, núm. 35, julio-septiembre, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), pp. 7-61.
PUGA, C. (1993), México: empresarios y poder, México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales (FCPYS)-UNAM/Miguel Ángel Porrúa.
__________, y Tirado, R. (coords.), (1992), Los empresarios mexicanos, ayer y hoy, México: El Caballito-UNAM.
THOMPSON, J. B. (1993), Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la comunicación de masas, México: UAM-Xochimilco.
TIRADO, R. (1994), Los empresarios ante la globalización, México: Cámara de Diputados/IIS-UNAM.
TREJO DELARBRE, R. (1997), Volver a los medios. De la crítica a la ética, México: Cal y Arena.
__________, (2005), “El poder de la familia”, La Crónica, 6 de marzo, México: La Crónica de Hoy.
__________, (2006) “Mediocracia en las elecciones: Las campañas presidenciales mexicanas de 2006 y los medios de comunicación, elementos para un balance”. Artículo en línea disponible en www.c3fes.net/docs/eleccionesmediosmexico.pdf, enero de 2007.
VILLORO, L. (1985), El concepto de ideología y otros ensayos, México: Fondo de Cultura Económica (FCE).
SITIOS DE INTERNET
CENTRO MEXICANO DE LA FILANTROPÍA: www.cemefi.org, agosto de 2007.
CONSEJO DE LA COMUNICACIÓN: www.cc.org.mx, febrero de 2006.
CONSEJO DE LA COMUNICACIÓN: www.notecallesalzalavoz.org, mayo de 2007. DÍA DE LA FAMILIA: www.diadelafamilia.com.mx, septiembre 2007. Sociedad en Movimiento: www.sociedadenmovimiento.org.mx, diciembre de 2007. VAMOS MÉXICO: www.vamosmexico.org.mx, enero de 2007.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.