THE IMAGE OF NICARAGUA AND NICARAGUANS IN THE FIRST TEXT USED IN THE TEACHING OF NATIONAL HISTORY

Authors

  • Guillermo Fernández Ampié UNAM

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v6i11.162

Keywords:

Teaching national history, concept and image of the nation, Nicaragua national history textbooks of the 19th century

Abstract

After presenting some considerations on the importance of schools and in particular history textbooks in the formation of a national conscience and the creation and consolidation of a sense of nationality, in this article we analyze the first book used in Nicaragua as a textbook for teaching Nicaraguan history and geography, at the end of the 19th Century. We consider this book, Notas geográficas y económicas sobre la república de Nicaragua (Geographical and economical notes on the Nicaragua republic), written by a French engineer, Paul Lévy, to be one of the first textual images of that Central American country, reflecting the vision and concept that Nicaraguan elites of that time had of their own country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Fernández Ampié, UNAM

Candidato a Doctor en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

ACADEMIA DE GEOGRAFÍA E HISTORIA DE NICARAGUA, “Símbolos Patrios”. Notas disponibles en línea en http://www.aghn.edu.ni/simbolos.html, 23 de Octubre de 2007.

ÁLVAREZ LEJARZA, E. (1965), “El liberalismo en los treinta años” en Revista Conservadora del Pensamiento Centroamericano, núm. 51, Diciembre de 1964, Managua , pp. 23-33.

ANDERSON, B. (1993), Comunidades Imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.

BRADING, D. A. (2003), Orbe Indiano. De la monarquía a la república criolla, 1492-1867. México: Fondo de Cultura Económica.

CASTRO, J y DEL BARRIO, C. (2006) “La trama generacionista: sobre el valor civilizatorio de la historia y otros cuentos”, en Mario Carretero y María Fernanda González, (comps.) Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidos, pp. 223- 250.

DEVOTO, F. (1998), “Relatos históricos, pedagogías cívicas e identidad nacional. El caso argentino en la perspectiva de la primera mitad del s. XX”, en Javier Pérez Siller y Verena Radkau García (coor- dinadores), Identidad en el imaginario nacional. Reescritura y enseñanza de la historia. México: ICSI-BUAP/El Colegio de San Luis/ Georg Eckert Institute, pp. 37-59.

FERRO, M. (1990), Cómo se enseña la historia a los niños del mundo. Mé- xico: Fondo de Cultura Económica.

HOYOS, O. y DEL BARRIO, C. (2006) “El significado cognitivo y afectivo de la identidad nacional en niños y adolescentes colombianos y españoles”, en Mario Carretero y María Fernada González (comps.) Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidos, pp. 145-167.

IBARRA MAYORGA, M. (1964), Monografía del Himno Nacional de Nicaragua. Managua: Ministerio de Relaciones Exteriores.

KINLOCH TIJERINO, F. (2001), “La idea de nación en la Nicaragua de 1858”, en Memorias del IV Simposio Panamericano de Historia. México: Instituto Panamericano de Geografía e Historia, pp. 193-210.

LA ESTRELLA DE NICARAGUA (2007) (diario), “Historia de los Himnos Nacionales de Nicaragua”. Artículo en línea disponible en http:/ /www.estrelladenicaragua.com/Simbolos%20Patrios/ Historia%20de%20los%20Simbolos%20Patrios-Himno.htm, 24 de Octubre de 2007.

LÉVY, P. (1976), Notas geográficas y económicas sobre la república de Nicaragua. Managua: Fondo de Promoción Cultural/Banco de América.

MORADIELLOS, E. (2001), Las caras de Clío. Una introducción a la Historia. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

ORTEGA ARANCIBIA, F. (1974), Cuarenta años de Historia de Nicaragua. 1938-1978. Managua: Fondo de Promoción Cultural/Banic.

SARLO, B. (1998), La máquina cultural. Maestras, traductores y vanguardistas. Buenos Aires: Ariel.

Published

2009-08-16

Issue

Section

Articles