the Chacal de Nahueltoro, a social history chapter
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v12i29.23Keywords:
El Chacal de Nahueltoro, Miguel Littín, social history, Chilean cinema, film-history relationshipAbstract
The film El Chacal de Nahueltoro can be analyzed as an exploration of the past from the discourse of cinema. Filmed in 1969, the movie recreates events actually occurred in 1960, but also questions the Chilean social structure and the existence of patterns of domination in the country originated in colonial times. That issue was brought to the screen after a documentary work made by director Miguel Littín and his crew, much like the kind of work done by historians, although favoring an understanding of the historical matter that shed light on the experience and voice of subaltern subjects.
Downloads
References
Abrash, B. y Walkowitz, D. (1994), “Sub/versions of History: a Meditation on Film and Historical Narrative”, en History Workshop Journal, núm. 38. Oxford: Oxford University Press, pp. 203-214.
Allio, R. (dir.) (1976), Moi, Pierre Rivière, ayant égorgé ma mère, ma sœur et mon frère. Paris: Les Films Arquebuse/Polsim Productions.
Cavallo, A. y Díaz, C. (2007), Explotados y benditos. Mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago: Uqbar.
Cornejo, T. y González, C. (eds.) (2007), Justicia, poder y sociedad en Chile: recorridos históricos. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Donoso, C. (2010), “¿Espectador en acción?: representación e identificación del pueblo/masa en El Chacal de Nahueltoro”, en Aisthesis, núm. 47. Santiago: Universidad Católica de Chile. pp. 100-114.
De Certeau, M. (1999), La escritura de la historia. México: Universidad Iberoamericana.
Ehrmann, J. (1970), “El Chacal de Nahueltoro”, en Ercilla, núm. 1821, 13 de mayo, Santiago. p. 75.
“El Chacal de Nahueltoro”, en El Siglo, 24 de abril de 1970, Santiago, p. 10.
Ferro, M. (1995), Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
Góngora, M. (1966), Vagabundaje y sociedad fronteriza en Chile, siglos xvii a xix, en Cuadernos del Centro de Estudios Socioeconómicos, núm. 2. Santiago: Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Chile.
Huasi, J. (1970), “Latifundio, jueces: ¿quién es el chacal?”, en Punto Final, núm. 105, 26 de mayo, Santiago, pp. 18-19.
Lindeperg, S. (1996), “L’opération cinématographique. Équivoques idéologiques et ambivalences narratives dans La Bataille du Rail”, en Annales hss, núm. 4. París: ehess, pp. 759-779.
Littín, M. (dir.) (1969), El Chacal de Nahueltoro. Santiago: Cine Experimental de la Universidad de Chile/Cinematográfica Tercer Mundo.
Littín, M. y Santa María, C. (1970), El Chacal de Nahueltoro. Vivisección y guión de una película chilena. Santiago: Zig-Zag.
López, A. M. (1990), “At the Limits of Documentary: Hypertextual transformation and the New Latin American Cinema”, en J. Burton (ed.), The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, pp. 403-432.
Montecino, S. (1991), Madres y huachos. Alegorías del mestizaje chileno. Santiago: Cuarto Propio/Cedem.
Mouesca, J. (1988), Plano secuencia de la memoria de Chile. Veinticinco años de cine chileno (1960-1985). Madrid: Ediciones del Litoral.
Mouesca, J. y C. Orellana (2010), Breve historia del cine chileno: desde sus orígenes hasta nuestros días. Santiago: Lom.
Philibert, N. (dir.) (2006), Retour en Normandie. Paris: Les Films d’ici/Maia Films.
Pinto, J. (2006), “Cien años de propuestas y combates. La historiografía chilena durante el siglo xx”, en J. Pinto y M. Luna Argudín (comps.), Cien años de propuestas y combates. La historiografía chilena del siglo XX. México: uam-Azcapotzalco, pp. 21-113.
Rosenstone, R. (1997), El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona: Ariel.
____(2006), History on Film. Film on History. London: Pearson Longman.
Salazar, G. (1989), Labradores, peones y proletarios. Formación y crisis de la sociedad popular chilena del siglo xix. 2ª ed. Santiago: Sur.
____(2006), Ser niño huacho en la historia de Chile (siglo xix). 2ª ed. Santiago: Lom.
Silva, M. (1970), “El Chacal de Nahueltoro”, en Mensaje, núm. 189, junio de 1970. Santiago, pp. 265-266.
Valdés, X., L. Rebolledo y A. Wilson (1995), Masculino y femenino en la hacienda chilena del siglo xx. Santiago: Cedem.
Vega, A. et al. (1979), Re-visión del cine chileno. Santiago: Aconcagua/Céneca.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.