The use of ITC´s in the Vicinity of New Public Management Mexican

Authors

  • Delia Avila Barrios

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v11i24.242

Keywords:

Innovation, Development, Knowledge, Competitiveness, ICT

Abstract

The development of Information Technologies and Communications is enabling increased productivity brought both efforts in this sector and in its application has spilled into other areas, which encourages technological efforts should not be directed exclusively the creation of large channels of information, but to increase quality and productivity of the workers involved. This paper attempts to demonstrate empirically, using the approach of the Functionality Index for Mexico’s states, how the use of technology contributes to the development of New Public Management, where you can verify that knowledge is no longer the primary value and is conditioned a dominant value: innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delia Avila Barrios

Doctora en ciencias económicas por la Escuela Superior de Economía del Instituto Politécnico Nacional y directora general de CODECSS S.C.

References

Antonucci, T. (2007), “Innovation and Employment in Europe: A Sectoral Perspective”, en Cantner, Innovation, Industrial Dynamics and Structural Transformation. Scbumpeterian Legacies, Berlín: Springer, p. 255-279.

Batista, C. (2003), TICs y Buen Gobierno: La contribución de las Tecnologías de la Información y la Comunicación al Gobierno Local en América Latina, Brasilia: Universidad de Brasilia.

Bellamy, C. y Taylor, J. (1998), Governing in the Information Age, Gran Bretaña: Open University Press.

Benavides, Ó. (2004), “La innovación tecnológica desde una perspectiva evolutiva”, en Cuadernos de Economía, p. 49-70.

Cohen, W. (1995), “Empirical Studies of Innovative Activity”, en P. Stonernan, Handbook of the economics of Innovation and Technological Change, Oxford: Basil Blackwell, p. 182-264.

Correa, J., Pardo A., S. y Cárdenas, B. (2009), Computación en nube, Bogotá: Proyectos de software.

Epise, (5 de julio de 2008), Gestión de Proyectos. Gestión de Proyectos nivel Intermedio, México: EPISE.

Esteves, J. (2006), Estudio Iberoamericano sobre Municipalidades, Primer Congreso Iberoamericano de Gobierno Electrónico, Chile: IESA.

Estrada, S. Gobierno Electrónico: Indicadores de la Sociedad de la Información y el Manual de Lisboa, México: Universidad de Guanajuato.

Finquelievich, S. (2004). La sociedad civil en la economía del conocimiento: TICs y desarrollo socio- económico, Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani.

Flores, K. (2005), Experiencias de Gobierno Electrónico en los tres niveles de Gobierno en México: Federal, México.

Fountain, J. (2001), Building the Virtual State. Information Technology and Institutional Change, Washington: The Brookings Institution.

García, S. La globalización y el impacto de las TIC´s en la Administración Pública, México.

Gil-García, J., Mariscal, J. y Ramírez, F. (2008), Gobierno Electrónico en México, México: CIDE.

Gobierno de la República (diciembre de 2006), Estrategia de Gobierno Digital en México, consultado el 14 de octubre de 2009 de http://www.gobierno-digital.gob.mx/wb/gobDigital/gobD_GobiernoElectronico

Heeks, R. (2001), Reinventing Government in the Information Age, Londres: Routledge.

Holmes, D. (2001), E-Gov: E-Business Strategies for Government, Londres: Nicholas Brealey Publishers.

Ideas, P. (22 de junio de 2009), Patio de Ideas. Consultado en junio de 2009 en http://www.transformando.com/minisites/tecnologia/escritorio/Paginas/Cont1D.htm

INAP (2008), “Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Administración Pública”, en Revista de Administración Pública, p. 116, 27-48 y 95-120.

INFOTEC (mayo de 2007), El Reto del Gobierno Electrónico en México, México.

Kaufman, E. (2004), “Sobre políticas y modelos de gestión para el Gobierno Electrónico y la Sociedad de la Información y el Conocimiento. Las recetas ajenas y los posibles desarrollos propios”, en Revista Chilena de Administración Pública, p. 125-165.

Kelly, G. y Muers, S. (2003), Creating Public Value: an Analytical Framework for Public Service Reform, Estados Unidos: Strategic Unit, Cabinet Office.

Kraemer, K. y Norris, D. (1996), “Mainframe and PC Computing in American Cities: Myths and Realities”, en Public Administration Review (56), p. 568-576.

Llodrà, B. (21 de abril de 2009). Adoptando el uso de las TIC en la Administración Pública, Consultado el 6 de octubre de 2009, de Infogedas, núm. 5: http://www.infogedas.es/sectorpublico/index.php?id=108

López-Ayllón, S. (2005), “La creación de la Ley de Acceso a la Información en México: una perspectiva desde el Ejecutivo”, en H. A. Concha Cantú, S. López Ayllón, y L. Tacher Epelstein, Transparentar al Estado: la experiencia mexicana de acceso a la información, México: IIJ -UNAM.

Maital, S. (1992), “How Poor Nations Can Catch Up”, en La Industria de América Latina ante la Globalización Económica, Across Devorad.

Micheli, J. y Martínez, F. (2005), “Sociedad de la información en México: los primeros pasos de gobiernos locales”, en El Cotidiano. p. 15-23.

Moore, M. (1998), Gestión estratégica y creación de valor en el sector público, Barcelona: Paidós.

Muñoz, R. (16 de Febrero de 2010), Articulo, Consultado el 5 de agosto de 2011, de http://www.articuloz.com/educacion-articulos/elconocimiento- y-el-aprendizaje-1867762.html

National Performance Review (1993), Creating a Government that Works Better & Costs Less. Washingtón, D.C.

OCDE-Conacyt (2009), Estudios de la OCDE sobre Políticas de innovación, México: OCDE.

Olivares, A. (2008), El uso de las TIC’s en el proceso gubernamental: una consideración, Buenos Aires: CLAD.

Pando, D. Algunas notas para entender (y mejorar) las políticas públicas orientadas al desarrollo del gobierno electrónico en Argentina, San Andrés: Universidad de San Andrés.

Porter, M. (1991), La ventaja competitiva de las naciones, Buenos Aires: Vergara.

Rivera, E. (2006), “Concepto y problemas de la construcción del gobierno electrónico. Una revisión de la literatura”. en Gestión y Política Pública, p. 259-305.

Saavedra, J. y Mokate, K. (2005), Gerencia Social y Creación de Valor Publico, INDES.

Salvador, M. (2005), “Una visión neoinstitucionalista de las iniciativas de gobierno electrónico en el ámbito local catalán”, en VII Congreso Español de Ciencia Política y de la Administración: Democracia y Buen Gobierno Madrid, Madrd: AECPA, p 55-57.

Sandoval-Almazán, R. y Gil-García, J. (2008), “Construyendo un índice de funcionalidad para el gobierno electrónico: una primera evaluación de los portales estatales en México”, en Espacios Públicos, p. 8-18.

Sour-Vargas, L. (2007), “Evaluando al gobierno electrónico: avances en la transparencia de las finanzas públicas estatales”, en Economía, Sociedad y Territorio, p. 613-654.

Stiglitz, J. (2003), La economía del sector público, Barcelona: Antoni Bosch.

Tesoro, J., Arambarri, A. y González, R. (2002), Factores endógenos y exógenos asociados al desempeño del gobierno electrónico: hallazgos emergentes de un análisis exploratorio de experiencias nacionale,Caracas: CLAD.

Torres, C. (2000), El valor económico agregado en recursos humanos, Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Wong, W. y Welch, E. (1998), “Public Administration in a Global Context: Bridging the Gasps of Theory and Practice between Western and Non-Western Nations”, en Public Administration Review, p. 40-49.

Zubiaur, G. y Caraballo, T. (2001), Tendencias actuales en el sistema integral de gestión del sector público. evolución y situación actual del Sector Público español, Euskadi: Universidad del País Vasco.

Published

2014-08-19