Cultural Projects of Samuel Glusberg. Contributions to the history of the independent publishing in the first half of the twentieth century Latin american
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v12i29.26Keywords:
Samuel Glusberg, Enrique Espinoza, independent publishingAbstract
Our article examines the immense cultural work that Samuel Glusberg —or Enrique Espinoza, his literary pseudonym— developed in Argentina, between 1919 and 1935, and Chile, between 1935 and 1973. Within this exercise, our inquiry exposes that the characteristics printed in his diverse editorial projects locates him in a particular position of the cultural field of that period, a position that we could summarize as of resistance against the mercantilist tendencies that were taking place in the cultural space and of a strong political, ideological and a esthetical independency. Also, in an effort of inscribing his initiatives inside the social framework where they belonged, this work constitutes an approximation to the challenges that confronted independent publishing during the first half of the twentieth century.
Downloads
References
Beigel, F. (2006), La epopeya de una generación y una revista. Las redes editoriales de José Carlos Mariátegui en América Latina. Buenos Aires: Biblos.
Bourdieu, P. (2002), Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Collier, S. y W. F. Sater (1999), Historia de Chile 1808-1994. Madrid: Cambridge University Press.
Espinoza, E. (1976), Gajes del oficio (nueva molienda). Buenos Aires: Ediciones del Regreso.
____(2011a), Babel, revista de arte y crítica: Escritos de Enrique Espinoza I: Anticolonialismo y espíritu criollo (vol. IV). Santiago de Chile: Lom Ediciones.
____(2011b), Babel, revista de arte y crítica: Escritos de Enrique Espinoza II: Crítica político-cultural (vol. V). Santiago de Chile: Lom Ediciones.
____2011c), Babel, revista de arte y crítica: Escritos de Enrique Espinoza III: Textos misceláneos (vol. VI). Santiago de Chile: Lom Ediciones.
Funes, P. (2006), “Salvar la nación. Intelectuales, cultura y política en los años veinte latinoamericanos”, en Ser salvados por la nación. Las búsquedas de una nueva legitimidad. Buenos Aires: Prometeo Libros, pp. 324-394.
González Vera, J. S (1959), “Enrique Espinoza”, en Algunos. Santiago de Chile: Nascimento, pp. 35-57.
Promis, J. (1993), La novela del último siglo. Santiago de Chile: Editorial La Noria.
Rojo, G. (2010), Discrepancias de bicentenario. Santiago de Chile: Lom Ediciones.
Santa Cruz, E. y L. E. Santa Cruz (2005), Las escuelas de la identidad. La cultura y el deporte en el Chile desarrollista. Santiago de Chile: Lom Ediciones.
Schiffrin, A. (2001), La edición sin editores. Las grandes corporaciones y la cultura. Santiago de Chile: Lom Ediciones y Ediciones Trilce.
Schwartz, J. (1991), Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Madrid: Cátedra.
Subercaseaux, B. (2000), Historia del libro en Chile (Alma y cuerpo). Santiago de Chile: Lom Ediciones.
Tarcus, H (2001), Mariátegui en la Argentina o las políticas culturales de Samuel Glusberg. Buenos Aires: Ediciones El Cielo por Asalto.
Tarcus, H. (ed.) (2009), Cartas de una hermandad. Leopoldo Lugones, Horacio Quiroga, Ezequiel Martínez Estrada, Luis Franco, Samuel Glusberg. Buenos Aires: Emecé.
Obras colectivas
Brunner, J. J. (1985), “Cultura y crisis de hegemonías”, en J. J. Brunner y G. Catalán, Cinco estudios sobre cultura y sociedad. Santiago de Chile: Flacso.
Esposito, F. (2010), “Los editores españoles en la Argentina: redes comerciales, políticas y culturales entre España y la Argentina (1892-1938)”, en C. Altamirano (director) y J. Myrs (editor), Historia de los intelectuales en América Latina II. Los avatares de la “ciudad letrada” en el siglo XX. Buenos Aires: Katz Editores, pp. 515-536.
Sabato, H. (2008), “Nuevos espacios de formación y actuación intelectual: prensa, asociaciones, esfera pública (1850-1900)”, en C. Altamirano (director) y J. Myrs (editor), Historia de los intelectuales en América Latina. I. La ciudad letrada, de la conquista al modernismo. Buenos Aires: Katz Editores, pp. 387-411.
Sorá, G. (2010), “Misión de la edición para una cultura en crisis. El Fondo de Cultura Económica y el americanismo en Tierra Firme”, en C. Altamirano (director) y J. Myrs (editor), Historia de los intelectuales en América Latina II. Los avatares de la “ciudad letrada” en el siglo XX. Buenos Aires: Katz Editores, pp. 537-566.
Artículos de revistas
Bourdieu, P. (1989-1990), “El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método”, en Criterios, núms. 25-28. La Habana.
Subercaseaux, B. (2014), “La industria del libro y el paisaje editorial”, en Revista chilena de literatura, no. 86, septiembre, Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Symmes, C. (2013), “Fundar la asociación de Editores Independientes de Chile: una estrategia de resistencia colectiva”, en Comunicación y Medios, no. 27, pp. 129-146.
Editorial (1941), “Veinte años”, en Babel, revista de arte y crítica, año xxi, tomo 3, no. 17, mayo-junio, Santiago de Chile: Babel, pp. 3-4.
____(1919), “Nuestros propósitos”. Sppl. Ediciones Selectas América. Buenos Aires: [s/n].
____(1949), “Babel cumple diez años en Chile”, en Babel, revista de arte y crítica, año xi, vol. xii, no. 50, segundo trimestre. Santiago de Chile: Babel, pp. 69-70.
____(1941), “Justificación”, en Babel, revista de arte y crítica, año xx, vol. ii, no. 15, enero-abril. Santiago de Chile: Babel, pp. 129-130.
____(1949), “Apelación a los suscriptores”, en Babel, revista de arte y crítica, año x, vol. xii, primer semestre. Santiago de Chile: Babel, pp. 5-6.
Periódicos
Del Solar, H. (1968), “Enrique Espinoza: ‘Gajes del Oficio’”, en El Mercurio, 22 de septiembre, p. 5.
Fielbo (s/f), “Enrique Espinoza”, en Las últimas noticias, p. 31.
Sabella, A. (1968), “Sobre el arte de escribir”, en El Mercurio, 11 de noviembre.
“Conciencia histórica” (1973), en El Mercurio de Valparaíso, 19 de agosto, p. 15.
Documentos no publicados
Espinoza, E., Rojas, M., Amster, M., González Vera, J. S., Latorre, M., Vicuña, C. (1959), Manifiesto de apoyo a Guatemala. Santiago de Chile.
Domínguez, M. E. (2010), Les éditeurs indépendants au chili (2000-2005). Un développement contemporain des industries culturelles. Tesis doctoral presentada en el Departamento de Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Montreal.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.