Manuel Gamio and Bases of Indigenous Policy in Mexico

Authors

  • Irving Reynoso Jaime Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v10i22.279

Keywords:

Indigenism, Anthropology, Manuel Gamio, 20th Century, History

Abstract

This paper presents the academic and ideological profile of Manuel Gamio, considered the father of modern anthropology in Mexico, and one of the main ideologues that marked the twentieth century indigenous, both in Mexico and Latin America. Gamio’s influence was exercised not only in the discussion of ideas, but permeated into public policy and logic of building indigenous institutions orientation. Its formation is exposed in the stream of cultural relativism (or historical particularism) under the tutelage of american anthropologist Franz Boas and his innovations in the field of archeology, ethnography and anthropology in Mexico, and his decisive influence to leave behind the nineteenth-century paradigm “the good Indian is a dead Indian”, emphasizing the need to  incorporate the indigenous to modern postrevolutionary state project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irving Reynoso Jaime, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor del Programa de Posgrado en Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional Autónoma de México. Actualmente colabora en el Colegio de Estudios Latinoamericanos, Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.

References

Boas, Franz (1964), Cuestiones fundamentales de antropología cultural. Buenos Aires: Solar.

Bulnes, Francisco (1899), El porvenir de las naciones hispanoamericanas ante las conquistas recientes de Europa y los Estados Unidos. México: Imprenta de Mariano Nava.

Echeverría, Bolívar (2006), Vuelta de siglo. México: ERA.

Gamio, Manuel (1922), La población del valle de Teotihuacan. El medio en que se ha desarrollado, su evolución étnica y social, iniciativas para procurar su mejoramiento. México: Dirección de Antropología & Dirección de Talleres Gráficos Dependiente de la Secretaría de Educación Pública.

_____ (1929), “El trascendental aspecto del turismo en México”, en México. Guía de Turismo, vol. 1, núm. 1, México, pp. 10-11 y 58-59.

_____ (1932), “Sugestiones para el estudio de las poblaciones primitivas en los países indo-ibéricos de América”, en Congreso Internacional para los Estudios sobre los Problemas de la Población. Comitato Italiano per lo Studio dei Problemi della Popolazione. Roma: Istituto Poligrafico dello Stato.

_____ (1935), Hacia un México nuevo: problemas sociales. México: Instituto Nacional Indigenista.

_____ (1943), “Static and Dynamic Values in the Indigenous Past of America”, en The Hispanic American Historical Review, vol. 23, núm. 3, Duke University Press, agosto, pp. 386-393.

_____ (1982), Forjando patria. Pro-nacionalismo. México: Porrúa.

González Gamio, Ángeles (1987), Manuel Gamio. Una lucha sin final. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Harris, Marvin (1982), El desarrollo de la teoría antropológica. Historia de las teorías de la cultura. Madrid: Siglo XXI.

Matos Moctezuma, Eduardo (1972), Arqueología e indigenismo. México: SEP (Setentas).

Molina Enríquez, Andrés (1978), Los grandes problemas nacionales. México: ERA.

Pimentel, Francisco (1864), Memoria sobre las causas que han originado la situación actual de la raza indígena de México y medios para remediarla. México: Imprenta de Andrade y Escalante.

Villoro, Luis (1979), Los grandes momentos del indigenismo en México. México: CIESAS / Ediciones de La Casa Chata.

Zolla, Carlos y Emiliano Zolla Márquez (2004), Los pueblos indígenas de México. 100 preguntas. México: UNAM. Versión electrónica: www.nacionmulticultural.unam.mx/100preguntas/index.html,

consulta: mayo de 2013.

Published

2013-08-23