“SILOUETTES THAT GO PAST,” A COLUMN BY ÁNGEL DE CAMPO (MICRÓS)
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v5i9.288Keywords:
19th Century Mexican Literature, Ángel de Campo (Micrós) and Flaubert, a relationship, The recovery of an unpublished column of Micrós, “Silouettes that Pass By”Abstract
Although the remarkable writing career of Ángel de Campo y
Valle (“Micrós”) (1868-1908) consisted of newspapers sketches, (almost) two novels (one of them hopelessly lost) and stories and chronicles to magazines and newspapers, around 60% of his works lay unpublished until now in some Mexican archives. Therefore, I have begun a new research project in Mexican periodicals in order to find some of De Campo’s lost productions. Due to the length of this article, I present here only a partial result of my search: seven of the 32 “Siluetas que pasan” chronicles I found in 1899’s El Mundo —daily edition—.
Downloads
References
CAMPO Y VALLE, Á. (1897), Cartones por Micrós, ilustraciones de Julio Ruelas. México: Librería Madrileña.
-------(1939), Pueblo y canto. Prólogo y selección de Mauricio Magdaleno. México: Universidad Nacional Autónoma de Mé- xico. (Biblioteca del Estudiante Universitario, 9)
-------(1946), Micrós, el drama de su vida, poesías y prosa selecta. México: Nueva Cvltvra.
------- (1969), Crónicas y relatos inéditos. Introducción y recopilación de Sylvia Garduño de Rivera. México: Ateneo.
-------(1979), Ocios y apuntes. La Rumba. Prólogo de Carlos Monsiváis. México: Promexa. (Clásicos de la literatura mexicana)
-------(1984), Apuntes sobre Perico Vera y otros cartones de Azul. México: Instituto Nacional de Bellas Artes. (La matraca, segunda serie, 15)
------- (1985), Las Rulfo y otros chismes de barrio. Selección y presentación de Fernando Tola de Habich. México: Universidad Autónoma Metropolitana. (Cultura universitaria, serie testimonio, 31)
-------(1991), La Semana Alegre. Recopilación de Miguel Ángel Castro. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
-------(1993a), Cosas vistas y cartones. Edición y prólogo de María del Carmen Millán. México: Porrúa. (Escritores mexicanos, 77)
------- (1993b), Ocios y apuntes. La Rumba, 14a edición. Edición y prólogo de María del Carmen Millán; introducción de Luis González Obregón. México: Porrúa. (Escritores mexicanos, 76)
-------(1994), Cuentos y crónicas. Introducción y selección por Alí Chumacero, México: Secretaría de Educación Pública. (Biblioteca enciclopédica popular, 9)
------- (2005), Kinetoscopio. Las crónicas de Ángel de Campo, Micrós, en El Universal
------¬-(1896). Estudio preliminar, compilación y notas de Blanca Estela Treviño. México: Universidad Nacional Autónoma de México. (Ida y vuelta al siglo XIX)
CLARK DE LARA, B. (1998), Tradición y modernidad en Manuel Gutiérrez Nájera. México: Universidad Nacional Autónoma de México. (Ediciones especiales, 9)
FLAUBERT, G. (1991), Bouvard et Pécuchet, en Oeuvres, t. II. Texte Établi et annoté par. A. Thibaudet et R. Dumensil. Paris: Gallimard.
GAMBOA, F. (1995), Mi Diario, primera serie I. Introducción, estudio y notas de José Emilio Pacheco. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. (Memorias mexicanas)
GOTHOT-MERSCH, C. (1984), “Flaubert”, en Dictionnaire des Littératures de Langue Française. Paris: A-F, J. P. Beaumarchais, D. Couty et A. Rey (eds.).
HOMERO (2001), Odisea. Introducción de Carlos García Gual; traducción de José Manuel Pabón. Barcelona: Gredos. (Biblioteca básica Gredos, 2)
IGUINIZ, J. B. (1913), Catálogo de seudónimos, anagramas e iniciales de escritores mexicanos. México: Librería de la viuda de Ch. Bouret.
LEVIN, H. (1974), El realismo francés (Stendhal, Balzac, Flaubert, Zola, Proust). Traducción del inglés por Jaime Reig. Barcelona: Laia. (Papel 451, 22)
PÉREZ GALDÓS, B. (1961), Lo prohibido, en Obras completas, 3a edición, t. IV. Introducción, biografía, notas y censo de personajes galdosianos por Federico Sainz de Robles. Madrid: Aguilar.
SANTAMARÍA, F. J. (1959), Diccionario de mejicanismos. Mejico: Porrúa.
VARGAS LLOSA, M. (1975), La orgía perpetua (Flaubert y “Madame Bovary”). Barcelona: Taurus. (Pérsiles, 80)
VIRGILIO MARÓN, P. (2000), Eneida. Traducción y notas de Javier de Echave-Sustaeta. Barcelona: Gredos. (Biblioteca básica Gredos, 55) ç
HEMEROGRAFÍA
(El Mundo, edición diaria. México, DF)
Bouvard (1899), “Un retirado”, “Siluetas que pasan”, jueves 16 de noviembre, p. 2.
Bouvard y Pécuchet (1899), “Una boina”, jueves 25 de mayo, p. 2.
-------(1899), “Una sotana”, domingo 28 de mayo, p. 2.
-------(1899), “Un periodista”, en “Siluetas de antaño”, viernes 9 de junio, p. 1.
-------(1899), “Una tiple”, jueves 15 de junio, p. 2.
-------(1899), “Ramírez, para servir a usted”, miércoles 21 de junio, p. 2.
-------(1899), “Linda”, sábado 24 de junio, p. 2.
-------(1899), “El único hijo”, jueves 29 de junio, p. 2.
-------(1899), “Un ciclista”, sábado 1 de julio, p. 2.
-------(1899), “Un hombre serio”, viernes 7 de julio, p. 2.
-------(1899), “Sin contrata”, domingo 9 de julio, p. 2.
-------(1899), “El que solicita”, jueves 13 de julio, p. 2.
-------(1899), “El que brinda”, viernes 21 de julio, p. 2.
-------(1899), “El último abencerraje”, sábado 22 de julio, p. 2.
-------(1899), “El que fue a París”, sábado 29 de julio, p. 2.
-------(1899), “El que saluda”, viernes 4 de agosto, p. 2.
-------(1899), “La impuesta”, jueves 10 de agosto, p. 2.
-------(1899), “Pepe”, viernes 11 de agosto, p. 2.
-------(1899), “Anglomanías”, domingo 20 de agosto, p. 2.
-------(1899), “Don Juan”, domingo 27 de agosto, p. 2.
------- (1899), “El que se muda”, jueves 31 de agosto, p. 2.
-------(1899), “El señor que obsequia álbumes”, viernes 8 de septiembre, p. 2.
-------(1899), “La señora que naufragó una vez”, viernes15 de septiembre, p. 2.
-------(1899), “El papá de la tiple”, sábado 23 de septiembre, p. 2.
-------(1899), “El que cuenta cuentos”, sábado 30 de septiembre, p. 2.
------- (1899), “La Bella y la Fiera”, martes 3 de octubre, p. 2.
-------(1899), “El amigo de la higiene”, jueves 5 de octubre, p. 2.
-------(1899), “El de los retratos”, jueves 12 de octubre, p. 2.
-------(1899), “El amigo del análisis”, domingo 29 de octubre, p. 2.
-------(1899), “El hombre de las teorías”, martes 31 de octubre, p. 2.
-------(1899), “El de las excusas”, miércoles 8 de noviembre, p. 2. Pécuchet
-------(1899), “El señor de los regalos”, “Siluetas que pasan”, domingo 5 de noviembre, p. 2.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.