LITERARY DISTANCE ON THE U.S.-MEXICAN BORDER
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v5i9.291Keywords:
Chicano writing, border writing, discourse performance, urban phenomenon, comparative analysisAbstract
This article seeks to establish the differences that exist between Chicano writing and border writing taking as elements of analysis discourse/performance and the urban phenomenon, respectively, with the intention of promoting the literary work that develops on the U.S.- Mexican border.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria (1999), Borderlands / La Frontera. The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute.
AUGÉ, Marc (2006), Los no lugares. Espacio del anonimato, una antro- pología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa. “Sobremodernidad, del mundo de hoy al mundo de mañana”, en Revista mensual de política y cultura, noviembre 1999. Artículo en línea disponible en http://memoria.com.mx/ 129/auge.htm [fecha de consulta: 22 de agosto de 2007].
BACHELARD, Gastón (2006), La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.
BARFIELD, Thomas (ed.) (2000), Diccionario de Antropología. México: Siglo XXI.
BAUDRILLARD, Jean (2002), “El extasis de la comunicación”, en Hal Foster y otros, La posmodernidad. Barcelona: Kairós, pp. 187-198.
BERUMEN, Humberto (2004), La frontera del centro. México: Universidad Autónoma de Baja California.
BUTLER, Judith (1997), Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Editorial Síntesis.
--------(2001), El género disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, México: Paidós/Universidad Nacional Autónoma de México/Programa Universitario de Estudios de Género.
--------(2001), Mecanismos Psíquicos del Poder: teorías sobre la sujeción. Madrid: Cátedra.
--------(2002), Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.
CÁLIZ-Montoro, Carmen (2000), Writting from the borderlands. A Study of Chicano, Afro-Caribbean and Native Literatures in North America. Canada: TSAR Book.
DAVIS, Victor (2003), Mexifornia. A State of Becoming. California: Encounter Books.
DERRIDA, Jacques, (1989) La escritura y la diferencia. Barcelona: Antrhropos.
GARCÍA-Canclini, Néstor (1997), “Arte desurbanizado, desinstalaciones fronterizas”, en Yard (ed.), Fugitive Sites. New Contemporary Art Projects for San Diego-Tijuana. México: inSite97, pp.38- 49.
JAMESON, Frederic (1991), El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
KUSHNER, Eva (2002), “Articulación histórica de la literatura”, Teoría literaria. México: Siglo XXI, pp. 125-144.
MACIEL David (2003), “México y lo mexicano de la frontera. Los orígenes de la cultura mexicana en los Estados Unidos, 1900-1940”, en Valenzuela (ed.), Por las fronteras del norte. Una aproximación cultural a la frontera México-Estados Unidos. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 305-327.
MERLEAU-PONTY, M. (1957), Fenomenología de la percepción. México: Fondo de Cultura Económica.
MINER, E. (2002), “Estudios comparados interculturales”, en Teoría literaria. México: Siglo XXI, pp. 183-205.
NERI, F. (2002), “Multiculturalismo, Estudios poscoloniales y des- colonización”, en Introducción a la literatura comparada. Bar- celona: Crítica, pp. 391-437.
PARRA, E. A. (2003), “Notas sobre la nueva narrativa del norte”, en Javier Perucho (compilador), Estéticas de los confines. México: Verdehalago, pp. 39-43.
PERUCHO, Javier (compilador) (2003), Estéticas de los confines, México: Verdehalago.
--------(2001), Hijos de la patria perdida. Pachuchos, chicanos e inmigrantes en la narrativa mexicana del siglo XX. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
RODRÍGUEZ, Alberto (ed.) (1976), “Teatro Chicano”, en Cuadernos del Pueblo. México: Ediciones Mascarones, pp. 5-10.
TABUENCA Córdoba, M. S. (1997), “Aproximaciones críticas sobre las literaturas de las fronteras”, en Frontera Norte, vol. 9, núm 18. México, julio-diciembre, pp. 85-110.
--------(2003) “Las literaturas de las fronteras”, en Por las fronteras del norte. Una aproximación cultural a la frontera México- Estados Unidos. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 393-427.
VALENZUELA, J. M. (2004), Paso del Nortec. This is Tijuana. México: Trilce Ediciones/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Cecut /El Colegio de la Frontera Norte /Universidad Nacional Autónoma de México.
--------(1997), “La construcción sociocultural de los espacios públicos”, en Yard (ed.) Fugitive Sites. New Contemporary Art Projects for San Diego-Tijuana. México: inSite97, pp. 164-169.
--------(1998), El color de las sombras. Chicanos, identidad y racismo. México: Colegio de la Frontera Norte/Plaza y Valdés.
--------(coord.) (2003), Por las fronteras del norte. Una aproximación cultural a la frontera México-Estados Unidos. México: Fondo de Cultura Económica.
VALLE, M. E. (2000), “Las chicanas: alcances y retos. Hacia el futuro”, en Viceversa, Núm. 80. México, enero pp. 23-31.
WELLEK, R. y A. Warren (2004), Teoría literaria. Madrid: Gredos.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.