MEANING IN THE FAMILIAR AND IN THE STRANGE WORLD

Authors

  • Carlos A. Buscarini

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v4i8.303

Keywords:

Language, communication, types, education, cultures

Abstract

The present article is based in the phenomenology of Edmund Husserl and Alfred Schütz. We attempt to show parallels between both thinkers as regards the assimilation of one’s own culture and foreign cultures, and we also consider a similarity between the need to remake education and internalize foreign cultural patterns when attempting to gain access to a foreign community. We notice the determinant characteristic of language in its communicative function and we stress the importance of the notion of ideal types, not only in the attitude of natural thought but also in the interest of social science specialists. Philosophical thought remains implicit with regard to the foundation of the social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos A. Buscarini

Licenciado en de Filosofía

References

DECORNOY, J. (1998), “Una humanidad sin domicilio fijo”, en AAVV Pensamiento crítico vs. Pensamiento único. Madrid: Le Monde diplomatique, edición española, pp. 197-208.

HELD, K. (1992), “La tesis de Husserl acerca de la europeización de la humanidad”. Traducción de Julia Iribarne, en Escritos de Fi- losofía, año XI, número 21-22, enero-diciembre. Buenos Aires: ANCBA, pp. 21-46.

HUSSERL, E. (1979), Meditaciones cartesianas. Traducción de Mario A. Presas. Madrid: Ediciones Paulinas.

--------(1973), Zur Phänomenologie der Intersubjektivität, 1929-1935: Gesammelte Werke, Husserliana, Band XV. Den Haag: Martinus Nijhoff.

LANDGREBE, L. (1968), El camino de la fenomenología. Traducción de Mario A. Presas. Buenos Aires: Sudamericana.

LOHMAR, D. (1996), “La experiencia de lo extraño”. Traducción de Gra- ciela Ralón y Roberto Walton, en Escritos de Filosofía, año XV, número 29-30, enero-diciembre. Buenos Aires: ANCBA, pp. 21- 39.

LUGO, M. T. y D. SCHULMAN (1999), Capacitación a distancia: acercar la lejanía. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

SCHÜTZ, A. (1968), “El problema de la intersubjetividad trascendental en Husserl”, en Husserl. Cahiers de Royaumont. Traducción de Amelia Podetti. Buenos Aires: Paidós, pp. 291-316.

--------(1972), Fenomenología del mundo social. Traducción de Eduardo J. Prieto. Buenos Aires: Paidós.

------- (1974a), Estudios sobre teoría social. Traducción de Néstor Míguez. Buenos Aires: Amorrortu.

------- (1974b), El problema de la realidad social. Traducción de Néstor Míguez. Buenos Aires: Amorrortu.

TOULEMONT, R. (1962), L’essence de la société selon Husserl. Paris: Presses Universitaires de France.

WALDENFELS, B. (1992), “La experiencia de lo extraño en la fenomenología de Husserl”. Traducción de Graciela Ralón y Roberto Walton, en Escritos de Filosofía, año XI, número 21-22, enero-diciembre. Buenos Aires: ANCBA, pp. 3-20.

(1995), “Lo propio y lo extraño”. Traducción de Graciela Ralón y Roberto Walton, en Escritos de Filosofía, año XIV, número 27- 28, enero-diciembre. Buenos Aires: ANCBA, pp. 149-162.

WULF, C. (1999), “Educación intercultural”, en Educación, vol. 60. Tübingen, República Federal de Alemania: Instituto de Cola- boración Científica, pp. 7-18.

Published

2008-08-22

Issue

Section

Articles