A UNIVERSITY FOR EVERYONE (UNAM’S SUPERIOR EDUCATION AND POLITICS)

Authors

  • Sergio Zermeño UNAM

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v3i5.339

Keywords:

Modernity crises, university’s social functions, university models, National Autonomous University of Mexico (UNAM)

Abstract

This article is part of the coming book Universidad, sociedad y política. The book discusses the effects of the heterogeneous and disarticulated social context strained by an economic crisis than polarizes all the spaces that the social life have over the university. In here it is showed how in this context the university divides and discovers itself without a unified idea of its essence, as a clear sign of the modernity’s decline. From this perspective it is affirmed that the university can not be reduced to one of its roles, moreover in the contrary it should extend its social functions. In this article there are identified and criticized different projects that dispute the social and political place that the University should occupy. Particularly, there are reflections and analysis about this dispute in relation with the projects of the National Autonomous University of Mexico (UNAM).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Zermeño, UNAM

Investigador del Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM.

References

BARROS SIERRA, Javier (1972), Conversaciones con Gastón García Cantú. México: Siglo XXI.

CONCHA, Miguel (1986), La participación de los cristianos en el proceso popular de liberación en México. México: Siglo XXI / IIS-UNAM .

CUEVAS, José Aurelio (1984), El movimiento estudiantil y el Partido Co- munista Mexicano (1963-1973). México: Línea.

FLORES OLEA, Víctor (1972), “México: un desafío al sistema”, en revista Siempre, 15 de marzo.

FUENTE, Juan Ramón de la (2005), ponencia presentada en el encuentro “Espacio 2005”, San Luis Potosí, 14-19 de marzo, 2005.

GARCÍA CANTÚ, Gastón (1973), Universidad y antiuniversidad. México: Joaquín Mortiz.

GONZÁLEZ CASANOVA, Pablo (2001), La universidad necesaria en el siglo XXI . México: ERA.

HABERMAS, Jurgen (1987), “La idea de la universidad” en Sociológica, núm. 5, pp. 36-41.

LATAPÍ, Pablo (1971), “Las necesidades del sistema educativo nacional” en Disyuntivas Sociales. Presente y futuro de la sociedad mexicana. México: SEP-Setentas.

LÓPEZ ASPEITIA, Luis Ernesto (1998), Imaginarios sociales y creación de ciudadanía [tesis de maestría]. México: Instituto José María Luis Mora.

MOGUEL, Julio (1987), Los caminos de la izquierda. México: Juan Pablos.

NOTES ET ETUDES DOCUMENTAIRES (1969), París, La Documentation Fran- caise, 31 de enero de 1969, serie Problémes d’Amérique Latine, núm. 11.

NÚÑEZ, Oscar (1990), Innovaciones democrático-culturales en el movimiento urbano popular. México: UAM.

OLVERA, Alberto (1995), Regime Transition, Democratization, and Civil Society in Mexico, Nueva York [tesis de doctorado], Graduate Fa- cultyof Political and Social Science, New School for Social Research.

RAMÍREZ, Ramón, (1969), El movimiento estudiantil de México, 2 vols. México: ERA.

RIVAS ONTIVEROS , José René (2004), El proceso de politización y formación de liderazgos estudiantiles de izquierda en la UNAM (1958-1972), [tesis doctoral]. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM.

RODRÍGUEZ LAPUENTE, Manuel (1975), “La Universidad y el Estado” en Deslinde, núm. 63, Cuadernos de Cultura Política Universitaria, UNAM .

SÁNCHEZ GUDIÑO,Hugo(2004),Génesis,desarrolloyconsolidacióndelos grupos estudiantiles de choque en la UNAM (1930-1990) [tesis doc- toral]. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM .

SMITH, Peter (1981), Los laberintos del poder, el reclutamiento de las elites políticas en México, 1900-1971. México: El Colegio de México.

TOURAINE , Alain (1973), La Production de la Société. Paris: Seuil.

ZERMEÑO, Sergio (2005), La desmodernidad mexicana y las alternativas a la violencia y a la exclusión. México: Océano.

Published

2006-08-23

Issue

Section

Dossier