THE UNIVERSITY AND PUBLIC POWER IN ARGENTINA: A LOOK A PUBLIC POLICIES AND DISCOURSES IN THE AREA OF HIGHER EDUCATION DURING THE NINETIES
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v3i5.341Keywords:
University, Academia Field, Political Field, Public Policy, Curricular FieldAbstract
This article analyzes the field of higher education as the place where public policies and the academic practices regarding teaching, research and development are shaped. We also examine the interests of political and intellectual actors who give meaning to this field. Next there is an analysis of public policies in higher education during the decade of 1990´s in Argentina; and the tensions that took place within the universities by focusing on the arguments laid in the curriculum field. Finally, we explore some issues that we considered relevant to the discussions about the relationships among the university, the state and the market.
Downloads
References
ALBA, A. de (coord.) (1997), El currículum universitario. De cara al nuevo milenio. México: Plaza y Valdés / Centro de Estudios Sobre la Universidad (UNAM).
ALBA, A. de (1998), Currículum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
BOURDIEU, P. (1983), Campo del poder y campo intelectual. Buenos Aires: Folios Ediciones.
_____ (1994), “El campo científico” en Revista Redes, núm. 2, vol. 1. Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes (Argentina), pp. 131-160.
_____ (1996), Cosas dichas. Barcelona: Gedisa. BOURDIEU, P. y L.
WACQUANT (1995), Respuestas para una antropología reflexiva. México: Grijalbo.
BRUNNER, J. J. (1990), El desarrollo de la educación superior en América Latina. Santiago de Chile: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
CANDIOTTI DE DE ZAN, M.; M. MIGUELES; M. QUINTEROS; M. HERRERA y A. AYMÁ (2005), “La construcción del significado en la problemática curricular” en Ciencia, Docencia y Tecnología, núm. 31, año XVI, noviembre. Concepción del Uruguay: Universidad Nacional de Entre Ríos (Argentina), pp. 161-195.
CANO, D. (1994), “Universidad, competitividad y hombres de negocios. Acerca de la historia de un modelo de Universidad en América Latina” en Revista de Estudios Sociales, año IV, núm. 6. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral (Argentina).
COMAU, A. (2002), “Reformas Estatales de segunda generación y Reformas Universitarias en la Argentina actual” en Pedro Krotsch (org.), La universidad cautiva. Legados, marcas y horizontes. Buenos Aires: Ediciones al Margen / Universidad Nacional de la Plata (Argentina).
CORAGGIO, J. L. y A. VISPO (2001), Contribución al estudio del Sistema Universitario Argentino. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores / Con- sejo Interuniveritario Argentino.
CHERRYHOLMES, C. H. (1998), Poder y crítica. Investigaciones postes- tructurales en educación. Barcelona: Pomares / Corredor.
DULUC, S. et al. (2004), Entre el currículum y la disciplina, la crítica. Paraná: Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Entre Ríos (Argentina).
FEIJOO, M. C. (2002), “Argentina. Equidad social y educación en los 90”. Buenos Aires: IIPE-UNESCO Sede Regional Buenos Aires. Artículo en línea accesible para usuarios registrados en [Consulta: marzo de 2006].
FLORES, J. (2005), “La Universidad Nacional de Quilmes y el Programa de educación no presencial ‘Universidad Virtual de Quilmes’: una retrospectiva para una nueva agenda de investigación” en J. Flores y M. Becerra (comps.), La educación superior en entornos virtuales. El caso del Programa Universidad Virtual de Quilmes. Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes (Ar- gentina), pp. 13-24.
GARCÍADE FANELLI,A.M.(1998),Lasnuevasuniversidadesdelconurbano bonaerense: misión, demanda externa y construcción de un mercado. Buenos Aires: CEDES / Centro de Estudios del Estado.
GÓMEZ,D.,S.PÉREZ yF.GOBATO(2006),“KnowledgeSocietyChallenges for Universities: analysis and possible answers from a public Argentinean Institution”, ponencia presentada en 1st. Inter- nacional Conference Developing a Common Platform for Global Co-operation / GUIDE 2006. Roma: Universitá Telematica Gu- glielmo Marconi (Italia).
JACKSON, P. W. (1992), La vida en las aulas. Madrid: Morata (2a. ed.)
KROTSCH, P. (1993), “La universidad argentina en transición: ¿del Estado al mercado?” en Revista Sociedad, núm. 3. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (Argentina).
_____ (2000), Sistemas educativos y reformas comparadas. Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes (Argentina).
MARQUIS, C. (comp.) (2004), La agenda universitaria. Propuestas de políticas públicas para la Argentina. Buenos Aires: Colección Educación Superior, Universidad de Palermo (Argentina).
MOLINA, F. y J. YUNI (comps.) (2000), La Reforma Educativa, cultura y po- lítica. El proyecto inacabado de la modernidad. Buenos Aires: Temas Grupo Editorial.
MOLLIS, M. (2003), Las universidades latinoamericanas; ¿reformadas o alte- radas?. La cosmética del poder financiero. Buenos Aires: CLACSO.
_____ (2004), La universidad Argentina en tránsito. Ensayo para jóvenes y no tan jóvenes. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
NEAVE, G. (1990), “La educación superior bajo la evaluación estatal. Ten- dencias en Europa Occidental, 1986-1988” en Revista Universidad Futura, vol. 2, núm. 5. México: Universidad Autónoma Metro- politana, pp. 4-16.
PAVIGLIANITI, N. (1996), Recomposición neoconservadora. Lugar afectado: la universidad. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
PÉREZ LINDO, A. (1993), Teoría y evaluación de la educación superior . Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
PUIGGRÓS, A. (1993), Universidad, proyecto generacional y el imaginario pedagógico. Buenos Aires: Paidós.
_____ (1995), Volver a educar. Buenos Aires: Ariel.
_____(comp.)(1994),Universidadyevaluación.Estadodeldebate.Buenos Aires: Aique Grupo Editor. SIDICARO, R. (2002), La crisis del Estado y los actores políticos y socioeconómicos en la Argentina (1989-2001). Buenos Aires: EUDEBA.
TEDESCO, J. C. (2002), Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
TIRAMONTI, G. (2002), “Los imperativos de las políticas educativas de los 90”, en G. Tiramonti, Modernización educativa de los 90 ¿El fin de la ilusión emancipadora? Buenos Aires: Temas Grupo Editorial, pp. 31-48.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.