Globalización, cultura y sociedad. Cambio cultural, géneros discursivos y estructuras del sentir

Authors

  • Marina Moguillansky

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v8i17.455

Keywords:

Globalization, culture, discursive genre, structure of feelings, espionage

Abstract

This article elaborates on the cultural and social changes associated with globalization as a large scale mutation. First, I establish a diagnostic about the central features assumed by cultural globalization, following recent debates in the social sciences. Then, I propose a methodological approach on how to read cultural objects, based on their material circulation and their symbolic inscriptions. This perspective builds on the concept of discursive genre as a key to trace the symptoms of changes in the structure of feelings (Williams). Finally the article discusses recent trends in the espionage film genre in order to show thematic, rhetoric and enunciative transformations that indicate an historical rupture associated with globalization processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Moguillansky

Doctora en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Docente de Sociología, Universidad Nacional de San Martín.

References

Anderson, B. (1993), Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, México: Fondo de Cultura Económica (FCE).

Appadurai, A. (2006), Fear of Small Numbers: An Essay on the Geography of Hunger, Durham, NC: Duke University Press.

__________ (2001), La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización, Buenos Aires, FCE.

Azancot, N. (2004), “Literatura de espías, secretos y mentiras”, en El Cultural, 13-19 de mayo, Madrid: Prensa Europea del Siglo xxi.

Bajtín, M. (1982), “El problema de los géneros discursivos”, en Estética de la creación verbal, Buenos Aires: Siglo xxi.

Bauman, Z. (2007), Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores, Buenos Aires: Paidós.

__________ (2003), Comunidad, Buenos Aires: Siglo xxi.

Beck, U. (2003), “La de Irak es la primera guerra contra un riesgo”, entrevista publicada en El Mundo, 22 de marzo, Madrid: Unidad Editorial Información General s. l. u.

Chartier, R. (1989), El mundo como representación, Barcelona: Gedisa.

Coronato, A. (2005), “La nueva ruta de los espías”, en Revista Ñ, 1 de abril, Buenos Aires: Clarín, pp. 6-7.

Derrida, J. (1980), “La ley del género”, mimeo, traducido por Ariel Schettini para la Cátedra de Teoría y Análisis Literario “C”, Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA).

Giddens, A. (1993), Consecuencias de la modernidad, Madrid: Alianza.

González Laiz, G. (2003), James Bond contra Goldfinger, Barcelona: Octaedro.

Hobsbawm, E. (1994), Historia del Siglo xx, Buenos Aires: Crítica.

Jameson, F. (1988), “El posmodernismo y la sociedad de consumo”, en El giro cultural, Buenos Aires: Manantial.

McEwan, I. (2005), Sábado, Buenos Aires: Anagrama.

Metz, C. (1991), “Cuatro pasos por las nubes”, en La enunciación impersonal o la cita del film, París: Méridien-Klincksieck. Disponible en línea en Otrocampo online: www.otrocampo.com/3/metz.html, 1 de octubre de 2008.

Mignolo, W. (1998), “Postoccidentalismo: el argumento desde América Latina”, en Santiago Castro Gómez y Eduardo Mendieta (coords.), Teorías sin disciplina. Latinoamericanismo, postcolonialidad y globalización en debate, México: Miguel Ángel Porrúa.

Ortiz, R. (1997), Mundialización y cultura, Buenos Aires: Alianza.

Steimberg, O. (1998), “Género/estilo/género”, en Semiótica de los medios masivos, Buenos Aires: Atuel.

Tornabuoni, L. (1965), “Un fenómeno de costumbres”, en Lietta

Tornabuoni, Oreste del Buono, Humberto Eco, Romano Calisi, Furio Colombo, Fausto Antonini, G.B. Zorzoli, Andrea Barbato, Laura Lilli, Proceso a James Bond. Análisis de un mito, Barcelona: Fontanella, pp. 7-17.

Valaskakis, K. (1999), “La globalización como teatro: Nuevo escenario, nuevos actores, nuevo guión”, en Revista Internacional de Ciencias Sociales, núm. 160, junio, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Artículo en línea disponible en: http://www.globalizacion.8m.net/articulos/globalizacionteatro.htm#v1, 1 de octubre de 2008.

Williams, R. (2001) [1958], Cultura y sociedad, Buenos Aires: Nueva Visión.

__________ (1981), Sociología de la cultura, Barcelona: Paidós.

__________ (1977), Marxismo y literatura, Barcelona: Paidós.

Filmografía

El espía que surgió del frío (1965). Dirigida por Ritt Martin, sobre la novela de John Le Carré.

El espejo de los espías (1970). Dirigida por Frank Pierson, sobre la novela de John Le Carré.

El jardinero fiel (2005). Dirigida por Fernando Meirelles, sobre la novela de John Le Carré.

El juego de los espías (2001). Dirigida por Tony Scott, sobre una historia de Michael Frostbeckner.

El mundo no es suficiente (1999). Dirigida por Michael Apted, guión escrito con base en los caracteres de Ian Fleming (007).

El satánico Dr. No (1962). Dirigida por Terence Young, adaptación de la novela de Ian Fleming.

Goldeneye (1995). Dirigida por Martin Campbell, guión escrito con base en los caracteres de Ian Fleming (007).

Goldfinger (1964). Dirigida por Guy Hamilton, adaptación de la novela de Ian Fleming.

La Casa Rusia (1990). Dirigida por Fred Schepisi, sobre un guión de John Le Carré.

Misión imposible i (1996). Dirigida por Bryan De Palma, adaptación de la serie televisiva de Bruce Geller.

Misión imposible II (2000). Dirigida por John Woo, adaptación de la serie televisiva de Bruce Geller.

Misión imposible III (2006). Dirigida por J. J. Abrams, adaptación de la serie televisiva de Bruce Geller.

Otro día para morir (2002). Dirigida por Lee Tamahori, sobre los caracteres de Ian Fleming.

Published

2011-09-01