Philosophy and literature at the Centenario: roads with reverse direction

Authors

  • María Carla Galfione Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v12i27.67

Keywords:

José Ingenieros, Ricardo Rojas, philosophy, literature, national culture

Abstract

At the time of the Centenary, José Ingenieros became interested in philosophy and the value of philosophy as a builder of argentine culture. Is a time traversed by the nationalist discourse in the literature and by its pretensions to dominate the political space through cultural predominance. In this paper we analyze a central Ingeniero’s work on philosophy, Las direcciones filosóficas de la cultura argentina, trying to recognize there the dialog with Blasón de Plata, of Ricardo Rojas, and, indirectly, a response to literary nationalism. According to this interpretation, that dialog express the controversial nature of the “lettered city”, the fight for inhabiting it, for directing it, at the very time in which, according to Ángel Rama, it triumphed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Carla Galfione, Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Ciencias Humanas y Sociales e Investigadora Asistente de CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas), Argentina. Profesora Asistente en la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Castro Gómez, S. (1997), “Los vecindarios de La ciudad letrada. Variaciones filosóficas sobre un tema de Ángel Rama”, en M. Moraña (ed.), Ángel Rama y los estudios latinoamericanos. Pittsburgh: University of Pittsburgh-Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, pp.123-133.

Dalmaroni, M. (2006), Una república de las letras. Lugones, Rojas, Payró.Escritores argentinos y Estado. Buenos Aires: Beatriz Viterbo.

____(2000), “Los indios argentinos descienden de los barcos (sobre Blasón de plata de Ricardo Rojas)”, en Orbis Tertius, año 4, núm 7, pp. 61-71.

Degiovanni, F. (2007), Los textos de la patria. Nacionalismo, políticas culturales y canon en Argentina. Buenos Aires: Beatriz Viterbo.

Devoto, F. (2006), Nacionalismo, fascismo y tradicionalismo en la Argentina moderna. Una historia, 2ª ed. Buenos Aires: Siglo XXI de Argentina Editores.

Fernández, C. (2012), José Ingenieros y los saberes modernos. Córdoba: Alción.

Fernández Bravo, A. (2006), “La provocación de La ciudad letrada”, en Prismas. Revista de Historia Intelectual, núm. 10, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, pp.185-189.

Fernández Nadal, E. (1999), “A propósito de la Historia de las Ideas Latinoamericanas”, en Estudios. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 4, núm. 6, pp. 7-31.

Ferrás, Graciela (2012), “El ‘indianismo’, un término polémico. A propósito de Blasón de plata (1912) de Ricardo Rojas”, en Revista Pilquen, Sección Ciencias Sociales, vol. XIV, núm. 15, pp.1-9.

Garramuño, F. (2006), “El árbol y el bosque: La ciudad letrada y su concepto de poder”, en Prismas. Revista de Historia Intelectual, num. 10, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, pp. 195-197.

Ingenieros, J. (2007), Las direcciones filosóficas e la cultura argentina. Córdoba: Buena Vista.

Jay, M. (2003), Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.

Rama, A. (1984), La ciudad letrada. Hanover (EEUU): Ediciones del Norte.

____(1998), La ciudad letrada. Montevideo: Arca.

Ramaglia, D. (1998), “La formación del espiritualismo argentino. Proyecto y discurso en Ricardo Rojas”, en Cuyo. Anuario de Filosofía Argentina y Americana, núm. 15, pp. 23-60.

Ramos, J. (2009), Desencuentros de la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX. Caracas: Fundación Editorial El Perro y la Rana.

Roig, A.A. et al. (1987), “Estudio introductorio”, en La utopía en el Ecuador. Quito: Banco Central del Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Rojas, R. (1954), Blasón de plata. Buenos Aires: Losada

Published

2015-08-17