El concepto de hablante nativo en el discurso de profesores de inglés (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v18i47.869Keywords:
Análisis de discurso, enseñanza de lenguas, formación de profesores, hablante nativo, inglés como lengua extranjera,Abstract
En el contexto de intercambios interculturales cada vez más frecuentes, el objetivo de esta investigación fue analizar el discurso de profesores argentinos de inglés como lengua extranjera respecto al concepto de hablante nativo. Para esto, partimos del marco teórico y analítico del Análisis de Discurso francés (Pêcheux, 1975) y brasileño (Orlandi, 2015; 2017) y trabajamos con la materialidad lingüística situada socio-históricamente. Las memorias discursivas evocadas remiten a dos perspectivas que sostienen, por un lado, prácticas clásicas relacionadas a una concepción estructuralista de lengua y de hablante nativo y, por el otro, ideas innovadoras ancladas en el giro sociolingüístico y comunicativo de la segunda mitad del siglo XX. Asimismo, eventos glotopolíticos del corriente siglo empiezan a hacer eco en estos discursos.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.