ICT, DEMOCRACY & POPULAR CLASSES. THE CASE OF ARGENTINEAN UNEMPLOYED WORKERS ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.29092/uacm.v7i14.99Keywords:
Information & Communication Technologies (ICT), popular clases, appropriation, democracy, unemployed workers organizationAbstract
Based on the study of Argentinean Unemployed Workers Organizations (UWO) experience, this article treats the relation between popular classes and the democratization of the access to Information and Communication Technologies (ICT). The article analyzes the new technologies incorporation, socialization and signification process and the social representation and more frequent uses between the studied actors. What do UWO do in order to get equipment, construct technical skills and produce a self communication? As a conclusion, the article reflects on the priorities that public policies should take into account in order to favor popular appropriation.
Downloads
References
LARGHI, S. (2005a), Entrevista a Informante del MTD Solano, 48 años, responsable del área de prensa, 15 de agosto de 2005.
__________ (2005b), Entrevista a Informante de Barrios de Pie, 35 años, encargado del área de comunicación, 20 de octubre de 2005.
__________ (2005c), Entrevista a Informante del MTD La Matanza, 51 años, referente principal, 18 de septiembre de 2005.
__________ (2005d), Entrevista a Informante de la UTD de General Mosconi, 51 años, encargado de la Oficina Administrativa, 20 de enero de 2005.
__________ (2006a), Entrevista a Informante del Polo Obrero, 49 años, secretario técnico, 8 de septiembre de 2006. (2006b), Entrevista a Informante del MTD La Matanza, 44 años, encargado de la panadería, 16 de mayo de 2006.
COLECTIVO SITUACIONES (2002), 19 y 20. Apuntes para el nuevo protagonismo social, Buenos Aires: De Mano en Mano.
DE CERTEAU, M. (1996), La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer, México: Universidad Iberoamericana.
FEENBERG, A. (2005), “From Essentialism to Constructivism: Philosophy of Technology at the Crossroads”, en www.sfu.ca. Artículo dis- ponible en www.hipersociologia.org.ar, 12 de agosto de 2009.
FINQUELIEVICH, S. y PRINCE, A. (2007), El (involuntario) rol social de los cibercafés, Buenos Aires: Dunken.
HINE, C. (2004), Etnografía virtual, Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
LAGO MARTÍNEZ, S., MAROTIAS, A., MAROTIAS, L. y MOVIA, G. (2006), Internet y lucha política. Los movimientos sociales en la red, Buenos Aires: Capital Intelectual.
LEÓN, O., BURCH, S. y TAMAYO, E. (2005), Movimientos sociales y co- municación, Quito: Agencia Latinoamericana de Información (ALAI).
MASTRINI, G. y BECERRA, M. (2009), Los monopolios de la verdad, Buenos Aires: Prometeo.
MATTELART, A. (2002), Historia de la sociedad de la información, Buenos Aires: Paidós.
MAZZEO, M. (2004), Piqueteros, notas para una tipología, Buenos Aires: Fundación de Investigaciones Sociales y Políticas (FISYP) y Manuel Suárez Editor.
MERKLEN, D. (2005), Pobres ciudadanos. Las clases populares en la era democrática (Argentina, 1983-2003), Buenos Aires: Gorla.
MOYA, M. (2005), “El acceso (diferencial) a las nuevas tecnologías en condiciones reales de producción y consumo cultural”, en Ob- servatorio de Industrias Culturales del Gobierno de la Ciudad autónoma de Buenos Aires, núm. 5, Buenos Aires: s/e, pp. 52-58.
REBÓN, J. (2004), Desobedeciendo al desempleo. La experiencia de las empresas recuperadas, Buenos Aires: La Rosa Blindada y Programa de Investigaciones sobre Cambio Social (PICASO).
RODRÍGUEZ, M. G. (2004), “Medios, protesta y experiencia en Argentina”, en Nómadas, núm. 20, abril, Bogotá: Universidad Central de Bogotá.
SVAMPA, M. y PEREYRA, S. (2004), Entre la ruta y el barrio. La experiencia de las organizaciones piqueteras, Buenos Aires: Biblos.
URRESTI, M. (2008), “Paradojas, dudas e insinuaciones. Un debate sobre las nuevas tecnologías de información y comunicación”, en Argumentos, núm. 9, Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani.
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under Creative Commons Mexico 2.5. It is allowed to reproduce and disseminate the contents of the Journal for educational or research purposes, not for profit, as long as they are not mutilated and cite the source (Andamios, Revista de Investigación Social) and the author.
The copyright of the articles published in Andamios, Revista de Investigación Social are transferred by the author(s) to Universidad Autónoma de la Ciudad de México when the originals have been accepted, so that they are published and distributed both in the printed and electronic versions of the Journal. However, as established by law, the author(s) retains their moral rights. The author(s) will receive a form of assignment of copyright that they must to sign when their original has been accepted. In the case of collective articles, the signature of one of the authors will suffice, provided that the latter has obtained the consent of the others.
Authors may use the material of their article in other works or books published by themselves, with the condition of quoting Andamios as the original source of the texts.
The articles contained in this publication are the responsibility of their authors and do not compromise the official position of Andamios, Revista de Investigación Social of the Universidad Autónoma de la Ciudad de México.