POLITICS AND MASS MEDIA IN ARGENTINA. KIRCHNER, CLARIN AND THE LAW FOR AUDIOVISUAL COMMUNICATION SERVICES

Authors

  • Jerónimo Repoll Universidad Autónoma de la Ciudad de México (UACM)

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v7i14.100

Keywords:

Law for audiovisual communication services, mass media, politics, democracy, Kirchner, grupo Clarin, Argentina

Abstract

This article tries to comprehend the complex relation between politics and mass media in Argentina using as starting point the recently passed law on Audiovisual Communication Services (Law No 26522) on October 10, 2009. In particular, we discuss the relation between Grupo Clarin with the last two Argentinian administrations lead by Néstor Kirchner y Cristina Fernández de Kirchner, respectively. In the context of these relations, media-politics and Kirchner-Clarín, we analyze the impact on the democtratic life in Argentina of both, the continuous federal attempt to impose control over the media and the reciprocal partial news coverage carried out by media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jerónimo Repoll, Universidad Autónoma de la Ciudad de México (UACM)

Doctor en Periodismo y Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesor Investigador de tiempo completo del Colegio de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México (UACM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel Candidato).

References

ALBORNOZ, L., HERNÁNDEZ, P., MASTRINI, G. y G. POSTOLSKI (2000), “Al fin solos: el nuevo escenario de las comunicaciones en Argentina”, en Luis Albornoz (coord.), Al fin solos... La nueva televisión del Mercosur, Buenos Aires: Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad (CICCUS)-La Crujía, pp. 181-215.

APREA, G. y KIRCHHEIMER, M. (2009), “Argentina: crisis y renovación desde los márgenes”, en G. Orozco Gómez, y M. Vasallo de Lopes (coords.), La ficción televisiva en Iberoamérica. Narrativas, formatos y publicidad, Guadalajara: Ediciones de la Noche, pp. 61-95.

Boletín Oficial de la República Argentina (2009), año CXVII, núm. 31756, Buenos Aires: Presidencia de la Nación, 10 de octubre.

DAGATTI, M. (2007), “Una excursión por la bilis térrea. La asunción presidencial kirchnerista según Clarín”, en Revista Argentina de Comunicación, año 2, núm. 2 (periodicidad anual), Buenos Ai- res: Federación Argentina de Carreras de Comunicación Social (FADECCOS)-Prometeo Libros, pp. 97-119.

D’ALESSANDRO, A. (2009), “Argentina”, en M. Becerra, y G. Mastrini (coords.), Los dueños de la palabra. Acceso, estructura y con- centración de los medios en América latina del siglo XXI, Buenos Aires: Prometeo, pp. 59-74.

GRAZIANO, M. (1974), “Los dueños de la televisión argentina”, Co- municación y Cultura, núm. 3, julio-diciembre, Buenos Aires: Galerna, pp. 175-212.

LUNA, F. (1983), Golpes militares y salidas electorales, Buenos Aires: Sudamericana.

MASTRINI, G. (2007), “Presentación”, en Revista Argentina de Comu- nicación, año 2, núm. 2 (periodicidad anual), Buenos Aires: Federación Argentina de Carreras de Comunicación Social (FADECCOS)-Prometeo Libros, pp. 5-6.

MASTRINI, G. y BECERRA, M. (2005), “Estructura del sector info- comunicacional en América latina”, en César Bolaño, Guillermo Mastrini y Francisco Sierra (eds.), Economía política, comu- nicación y conocimiento. Una perspectiva crítica latinoamericana, Buenos Aires: La Crujía, pp. 345-369.

MAZZIOTTI, N. (2002), “La televisión en Argentina”, en G. Orozco (coord.), Historias de la televisión en América latina, Barcelona: Gedisa, pp. 23-63.

PAGE, J. (1984), Perón, Buenos Aires: Círculo de Lectores.

SÁNCHEZ RUIZ, E. (2005), “Los medios de comunicación masiva en México, 1968-2000”, en Ilán Bizberg y Lorenzo Meyer (coords.), Una historia contemporánea de México. Actores, México: Océano, pp. 403-447.

SCHMUCLER, H. (1979), “Los medios de comunicación masiva en la Argentina”, en Cuadernos del Centro de Estudios de la Comunicación, núm. 4., México: UNAM, pp. 13-23.

SIRVÉN, P. (1984), Perón y los medios de comunicación (1943-1955), Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. VERBITSKY, H. (1988), Medio siglo de proclamas militares, Buenos Aires: Editora/12.

DOCUMENTOS EN INTERNET

GC (Grupo Clarín) (2007), Prospecto resumido de fecha 11 de octubre de 2007. Oferta Pública de hasta 50.000.000 Acciones Or- dinarias Clase B, Grupo Clarín S. A. Disponible en línea en www.grupoclarin.com/ir. 25 de diciembre de 2009.

____________ (2009a), Fact Sheet, en Kit de inversores. Disponible en línea en www.grupoclarin.com/ir,. 25 de diciembre de 2009.

____________ (2009b), “Estados Contables al 30 de septiembre de 2009”. Disponible en línea en www.grupoclarin.com/ir. 25 de diciembre de 2009.

INSTITUTO VERIFICADOR DE CIRCULACIONES (2010), http://www.ivc.org.ar/ consulta. 14 de enero de 2010.

Televisión.com (2010), http://www.television.com.ar/numerosr/. 14 de enero de 2010.

HEMEROTECA DIGITAL

Diario Clarín: http://www.clarin.com. Período de consulta: octubre- diciembre de 2009.

Published

2010-08-16