AN EMERGING THOUGHT ON CONTEMPORARY ART

Authors

  • Ingrid Solana Letras en la UNAM

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v6i12.143

Keywords:

Stencil, net.art, postmodernity, event, possibility

Abstract

This paper tries to configure an emerging thought on current reflexivity about art. In order to do so, stencil and net.art are analyzed as eminently self-critical expressive ways. This essay gathers some theoretical aspects about current thinking on art. It is mainly based on the aesthetic theories of Gilles Deleuze and Felix Guattari in What is Philosophy?, although it points out multiple issues concerning postmodern thought. The two artistic forms analyzed in this work —reflection of the same theoretical thinking that was collapsed by postmodernity— are seen as culminating moments within the emerging thought that requests aesthetics. They are brought out as the few revolutionary ways 376 Andamios ABSTRACTS that still allow for the development of a theoretical thinking at the edge of the institutional canons. Therefore, the two spaces (under the temporal irruptive denomination of the event) are offered as a construct of possibility in our contemporarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ingrid Solana, Letras en la UNAM

Pasante de la maestría en Letras en la UNAM. Estudia los conceptos de “literatura menor”, “escritura”, “obra de arte”, “muerte del autor”, “perceptos”, “afectos”, entre otros, en el pensamiento posmoderno (Maurice Blanchot, Gilles Deleuze, Félix Guattari, Jacques Derrida, Michel Foucault, etcétera) y en las manifestaciones del arte contemporáneo.

References

BARTHES, R. (2000), Crítica y verdad. México: Siglo XXI.

BAUDRILLARD, J. (2006), El complot del arte: ilusión y desilusión estéticas. Buenos Aires: Amorrortu.

____________ (2007), El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.

BENJAMIN, W. (1971), “El surrealismo: la última instantánea de la inteligencia europea” en Iluminaciones I. Madrid: Taurus.

____________ (2003), La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.

BLANCHOT, M. (1976), “El museo, el arte y el tiempo” en La risa de los dioses. Madrid: Taurus.

____________ (1994), El paso (no) más allá. Barcelona: Paidós.

____________ (2000), El espacio literario. Barcelona: Paidós.

BREA, J. L. (2002), La era postmedia: acción comunicativa, prácticas artísticas y dispositivos. Salamanca: Consorcio Salamanca.

DELEUZE, G. (2002), Francis Bacon: lógica de la sensación. Madrid: Libros de Arena. ____________,

GUATTARI, F. (2001), Kafka: por una literatura menor. México: Era. ____________,

____________ (2005), ¿Qué es la filosofía?. Barcelona: Anagrama.

DIOCARETZ, M. (2006), “Interactivity and the Information Society Technological Imaginary” en Poética, núm. 27, primavera. México: UNAM, pp. 115-141.

FRISCH, V., SHIPLEY, J. T. (1945), Rodin. Buenos Aires: Poseidón. GARCÍA ALEJOS, J. (2006) “Identidad y alteridad en Bajtín” en Poética, núm. 27, primavera. México: UNAM. pp. 45-63.

HEGEL, G.W. F. (1971), Introducción a la estética. Barcelona: Barral Editores.

KANDINSKY, W. (1972), De lo espiritual en el arte. Barcelona: Barral-Labor.

NIETZSCHE, F. (2000), El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza. ORTEGA Y GASSET, J. (1992), “La deshumanización del arte” en La deshumanización del arte. Velázquez, Goya. México: Porrúa.

ZERZAN, J. (2007), “Contra el arte” en Huso Crítico, núm. 3, otoño. Mé- xico: Centro Universitario de los Lagos y Universidad de Guadalajara, pp. 41-49.

ZOURABICHBILLI, F. (2004), Deleuze: una filosofía del acontecimiento. Buenos Aires: Amorrortu.

Published

2009-08-16

Issue

Section

Articles