University extension in the transformation of higher education. The case of Uruguay

Authors

  • Agustín Cano Menoni
  • Diego Castro Vilaboa

DOI:

https://doi.org/10.29092/uacm.v13i31.438

Keywords:

Higher education, university extension, pedagogical alternatives, university teaching, comprehensive education

Abstract

This paper discusses the pedagogical potential of university extension, when it is integrated to the teaching and research processes. For this, the main results of a case study carried out in the period August 2011- February 2013 are presented within the framework of the Administración Nacional de Educación Pública (ANEP) and the Universidad de la República (Udelar) (Uruguay). After presenting the Uruguayan policy of university extension, the article summarizes some conceptualizations of university pedagogical models, proposing its complementation from the experiences studied. Finally, the main findings of the research in three levels of analysis are presented: the teacher’s role changes; the university extension potential for curriculum transformation, and some difficulties faced in relation to the institutional framework of experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agustín Cano Menoni

Profesor adjunto en la Universidad de la República, Uruguay

Diego Castro Vilaboa

Docente en la Universidad de la República, Uruguay

References

Behares, L. (2011), Enseñanza y producción de conocimiento. La noción de enseñanza en las políticas universitarias uruguayas, Montevideo: Departamento de Publicaciones de la Universidad de la República (Udelar).

Bralich, J. (2007), La extensión universitaria en el Uruguay. Antecedentes y desarrollo en la Universidad de la República desde sus inicios hasta 1996, Montevideo: Udelar.

Cano, A.; Castro, D.; Musto, L.; Sarachu, G. (2011), “Apuntes para pensar la praxis de monitoreo pedagógico y el rol de docente orientador en los proyectos estudiantiles de extensión”, en Revista Estudios Cooperativos, vol. 16, núm. 1, Montevideo: Unidad de Estudios Cooperativos (uec)-Udelar, pp. 88-103.

Carli, S. (2012), El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública, Buenos Aires: Siglo xxi.

Corominas, J. (1987), Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Madrid: Gredos.

De Certeau, M. (2006), “¿Qué es un seminario?”, en C. Rico de Sotelo (coord.), Relecturas de Michel de Certeau, México: Universidad Iberoamericana.

De Sousa Santos, B. (2006): La universidad en el siglo xxi. Para una reforma democrática y emancipadora de la Universidad, Cuba: Fondo Editorial Casa de las Américas.

De Sousa Santos, B. (2010), Descolonizar el saber, reinventar el poder, Montevideo: Trilce / Sello Editorial de Extensión Universitaria.

Foucault, M. (1992), Microfísica del poder, Madrid: La Piqueta.

Freire, P. (1993), Pedagogía de la esperanza, Buenos Aires: Siglo xxi.

Freire, P. (1998), ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural, México: Siglo xxi.

Gatti, E. (2000), “Modelos pedagógicos en la educación superior”, en Revista Temas y Propuestas, núm. 18, Facultad de Ciencias Económica-Universidad de Buenos Aires (UBA-FCE).

Giorgi, V. (2005), Aprender a enseñar y enseñar a aprender en condiciones de numerosidad, Montevideo: Comisión de Enseñanza-Udelar.

Litwin, E. (2006), “El currículo universitario: perspectivas teóricas y metodológicas para el análisis y el cambio”, en Revista Educación y Pedagogía, vol. xviii, núm. 46, Medellín: Facultad de Educación-Universidad de Antioquia, pp. 25-31.

Núñez, V. (2008), “El vínculo educativo”, en H. Tizio (coord.), Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía social y del psicoanálisis, España: Gedisa.

Palacios Morini, L. (1908), Las universidades populares, Valencia: Sempre y Compañía Editores.

Rebellato, J.; Giménez, L. (1997), Ética de la autonomía. Desde la práctica de la psicología con las comunidades, Montevideo: Roca Viva.

Ricoeur, P. (2002), “Perspectivas de la Universidad contemporánea para 1980”, en Pensamiento Universitario, núm. 10, año 10, Buenos Aires: UBA.

Spink, P. (2007), “Replanteando la investigación de campo: relatos y lugares”, en Fermentum, año 17, núm. 50, septiembre-diciembre, Mérida (Venezuela): Universidad de los Andes, pp. 561-574.

Tommasino, H. (2012), “El proceso de la integralidad en la extensión universitaria de la Universidad de la República de Uruguay”, en presentación en la Universidad de Entre Ríos, Argentina, (inédito).

Tommasino, H.; González, M.; Guedes, E.; Prieto, M. (2006), “Extensión crítica: los aportes de Paulo Freire”, en H. Tommasino y P. De Hegedus (coords.), Extensión: reflexiones para la intervención en el medio urbano y rural, Montevideo: Udelar.

Tommasino, H.; Cano, A.; Castro, D.; Santos, C.; Stevenazzi, F. (2010): “De la extensión a las prácticas integrales”, en H. Tommasino (coord.), Hacia la Reforma Universitaria. La extensión en la transformación de la enseñanza: los espacios de formación integral, Montevideo: Udelar.

Universidad de la República (Udelar) (2009), “Para la renovación de la enseñanza y la curricularización de la extensión y las actividades en el medio”, Resolución del Consejo Directivo Central de la Universidad de la República del 27 de octubre de 2009, Montevideo: Udelar.

Published

2016-08-31